strategix.dk

Carsten Corneliussen

Kontakt

Carsten Corneliussen | Frederiksberg Allé 66, 3 | DK-1820 Frederiksberg C | Mail: carsten@strategix.dk | Telefon: +45 40 75 23 01

Bio

Carsten Corneliussen er analytiker og strateg, der med udgangspunkt i teknologiske forandringsprocesser indenfor netværk og digitale medier i særlig grad interesserer sig for og analyserer, hvordan teknologien påvirker individer, virksomheder, organisationer og samfundet.

Han har siden 1970’erne beskæftiget sig med datalogi og telekommunikation (KTAS/Tele Danmark 1972-1993) med specialer i infrastruktur og netværksarkitektur. Han var bl.a. i 1980’erne med til at etablere teleselskabernes Erhvervsdivisioner og senere i omstillingen af Hybridnettet til Kabel-TV Divisionen. Han har endvidere internationale lederuddannelser fra AMA og fra DIEU samt en master i NLP-psykologi og uddannelser i Spiral Dynamics Graves Values Model.

De sidste knap 20 år har Carsten Corneliussen arbejdet som rådgiver med fokus på digitaliseringen af medierne. Fra 2001 var han strategirådgiver for DR i forbindelse med digitaliseringen af distributionsnetværkerne. Han var her også direktør for Nordic Digital Radio Initiative (2003-2005) i forbindelse med introduktionen af DAB (Digital Audio Broadcast) samt talsmand og koordinator for DIGI-TV (TV 2|Danmark A/S og DR, 2005-2009) i forbindelse med Danmarks introduktion af digitalt tv. Fra 2010-2014 var han ansvarlig for DR's distrubtionsstrategier og seniorrådgiver for generaldirektørens kontor. De sidste par år har han arbejdet som konsulent og rådgiver - bl.a. for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole om mediernes udvikling.

Carsten Corneliussen etablerede i 1994 egen rådgivningsvirksomhed via Creative Network A/S, hvor han senere i 1995 også etablerede og udgav Nyhedsbrevet MediaWatch frem til salg i 1998. Over årene har han tillige arbejdet som rådgiver og konsulent for flere internationale medie- og rådgivningsvirksomheder, bl.a. Yankee Group, Multimedia Skills Ltd., Carmel Group og for virksomheder og organisationer, som f.eks. CNN/Turner, Multichoice & Nethold samt FN og Verdensbanken.

Han etablerede strategix.dk i 2002, som en tænketank i et virtuelt forretningsnetværk med fokus på netværks- og mediekonvergensen, og senere med den næste bølge af digitale teknologier – genetics, nano og robotics – som han med hjemmesiden af samme navn forsøger at formidle og dele denne viden.

Carsten Corneliussen er også kendt som foredragsholder og forfatter. Hans seneste to bøger foreligger som gratis e-bøger med titlerne "Fremtiden er et mindset" - samtaler om virkeligheden i den indre og ydre verdens repræsentationer " (2019) og "Digital dekonstruktion - signalement af et paradigme" (2015). Han har tillige skrevet bøgerne "Rapporten: Digitale Medier" (1998), som er et resume af Nyhedsbrevet MediaWatch i perioden 1995-1998, "Fra kaos til ny orden? - e-anything" (2000), som var en lærebog til marketingfolk i begyndelsen af internettets æra, "Time & Space" (2001) som er en rapport om bredbånd i samme periode, "The Future is not Wireless" (2003), som er en hvidbog om digital radio - samt bogen "På bølgelængde med fremtiden" (2004), som er skrevet for Dansk Metal. De kan findes via download-siden. Gennem årene har han tillige skrevet en hel del rapporter, analyser og artikler, som kan findes via arkivet sammen med en del andre interessante links.